:: چرا شیعه به هنگام نماز، به طور دست بسته نماز نمىخواند؟
الف: چون شیعه آن را حرام و هیچیک از مذاهب اهل سنت آن را واجب ندانستهاند بلکه آن را عملى مستحب و نزد بعضى دیگر در نمازهاى واجب، مکروه شمردهاند مثلًا رییس مذهب مالکى نماز خواندن دست بسته را مکروه مىداند و ظاهراً همه صحابه دست باز نماز مىخواندند تا عمر این بدعت را گذاشت. و عبداللّه بن زبیر- از صحابه- و حسن بصرى و ابن سیرین- از تابعین- و لیث بن سعد و ابراهیم نخعى از اتباع تابعین قائل به ارسال بودند.
ب: پیامبر (ص) در نماز این کار را نمىکردند
قرطبى مىگوید: «اختلف العلماء فی وضع الیدین أحدهما على الأخرى فی الصلاة فَکَرِهَ ذلک مالک فیالفرض وأجازه فی النفل و رأى قوم أنّ هذا من سننالصلاة و هم الجمهور، والسبب فی اختلافهم أنَّهُ قد جاءت آثار ثابتة نقلت فیها صفة صلاته علیه الصلاة والسلام، ولم ینقل فیها انّه کان یضع یده الیمنى على الیسرى وثبت ایضا أنّ الناس کانوا یؤمرون بذلک». (1)
«یعنى درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علما اختلاف شده است، مالک آن را در نمازهاى واجب مکروه و بعضى دیگر جزو آداب و سنن نماز دانستهاند. و این نظر جمهور اهل سنت است. و علت این اختلاف نظر این است که روایاتى صحیح به ما رسیده است و نماز خواندن پیامبر (ص) راتوصیف مىکند و در آن نقل نشده است که پیامبر (ص) دست راست روى دست چپ مىگذاشت و از طرفى به مردم امر مىشد که در نماز دست روى دست بگذارند.»
ج- عمده دلیل جمهور، روایت بخارى و مسلِم است.
* روایت بخارى: «عن ابى حازم عن سهل بن سعد قال: کان الناس یؤمرون أن یضع الرجل الید الیمنى على ذراعه الیسرى فی الصلاة قال ابوحازم لا أعلمه إلّا أن ینمى ذلک الى النَّبیّ» (2)
«ابو حازم از سهل بن سعد نقل مىکند: مردم مأمور مىشدند که- مرد در نماز دست راست خود را بر ذراع چپ قرار د هند.
ابو حازم مىگوید: این مطلب را صحیح نمىدانم مگر اینکه امر کننده آن پیامبر (ص) باشد».
نکته: روشن نیست که چه کسى مردم را به این عمل امر کرده است؟ آیا عمر بوده و یا کس دیگر و چنانکه از عینى، شارح بخارى به دست مىآید، این روایت مرسل است. (3)
* عن علقمة بن وائل و مولى لهم انهما حدثاه عن ابیه وائل بن حجر أنّه راى النبی (ص) رَفَع یَدَیهِ حین دخل الصلاة ... ثمّ وضع یده الُیمْنى عَلى الْیُسْرى (4)
این روایت هم مرسل است؛ زیرا که اهل سنت روایت علقمة بن وائل از پدرش را مرسل مىدانند.
ابن حجر از ابن معین نقل مىکند: «علقمة بن وائل عن أَبیه مرسل» (5)
د- اهل بیت پیامبر (ع) از آن نهى کرده و گاهى بعنوان «لا تفعل ذلک التکفیر» و گاهى به عنوان «یفعل ذلک المجوس ...» از فعل آن جلوگیرى کردهاند و طبق بعضى از نقلها ریشه آن به اسراى عجم منتهى مىشود و خلیفه ثانى این عمل را پسندید و دستور داد در نماز آورده شود. (6)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
1. بدایة المجتهد، ج 1، ص 136.
2. صحیح بخارى، ج 1، ص 135.
3. عمدة القارى 278: 5. وهمچنین ازسیوطى. التوشیح على الجامع الصحیح، ج 1، ص 463 و نیل الأوطار، ج 2، ص 187.
4 . صحیح مسلم، ج 1، ص 150
5. تهذیبالتهذیب، ج 7، ص 247؛ تهذیبالکمال، ج 13، ص 193.